torsdag 23. desember 2010

Tema; nordlys, nattehimmel og Linnea

Ja, du leste helt riktig; nordlys, nattehimmel og Linnea. Jeg har som sagt pyntet litt på bloggen. Temaet jeg nå følger, er nordlys, blomster og nattehimmel. Ettersom Linnea er navnet på en blomst og Aurora betyr nordlys.

Det interessante er at både blomsten og nordlyset heter "Borealis" (Aurora Borealis, Linnea Borealis). Har ikke sjekket det ut helt, men det må jo ha med natur å gjøre. Kai Håvard fant vel ut at borealis betydde "nordli"? Husker jeg feil? Høres veldig logisk ut, med tanke på at nordlys finnes i nord, hvilket må bety at blomsten Linnea også vokser i nord? Bare en flyktig refleksjon fra min side (som Kai kanskje allerede har fortalt meg fakta om, uten at jeg har
fulgt med fordi jeg var for deprimert til å tenke klart...) Så ikke bli fornærmet, Kai, hvis jeg nå dummer meg ut ved ikke å ha lyttet til deg. Kremt. Jeg mener ikke noe vondt med det! Er bare veldig fjern om dagen.

Vel, altså må det være Aurora som betyr lys, og Borealis som betyr nordli, uten at jeg er særlig god til å undersøke fakta, eller lytte til kjæresten min når han er klok... *Flaut smil*

Uansett vil jeg da påstå at vi absolutt valgte det rette navnet for vår kjære lille, etterlengtede datter.

Linnea Aurora, vår blomst, vårt nordlys.

Hun ble unnfanget i nord, født i nord, og hviler nå i nordens Paris, under stjernene og nordlyset. Når vinteren og kulden herjer, vil vi kunne smile når vi ser nordlyset, ikke bare fordi det er så vakkert å se på, men også fordi det vil føles som om lille jenta vår vinker ned til oss og hilser på og sier god natt. Vakre Linnea-netter, slik bare Linnea-netter kan bli. Kanskje vil det falle noen tårer også. Til sommeren vil vi kunne føle Linneas nærvær, dersom det blir en god blomstersommer. En vakker og varm Linnea-sommer. Hun vil også da vinke til oss, gjennom kronbladene på blomstene på marken. Ingenting vil være vakrere enn Linnea-netter og Linnea-sommere.

Kanskje en dag planter vi noe så enkelt som blomsten Linnea på hennes grav. Jeg ønsker at gravsteinen hennes skal ha noe med temaet nordlys og blomsten Linnea å gjøre. Kanskje vi til og med designer den selv, for det behøvde visst ikke bli særlig dyrere, kommer an på materialet. Høres forferdelig ut å skulle behøve å lage gravstein til sitt eget barn....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar