torsdag 23. desember 2010

God jul!

God jul? Alle skriver god jul overalt, og jeg leser og tenker: "Hæ? Er det jul?" For meg kunne det vært hvilken som helst tid på året. Har ikke hatt julestemning i år i det hele tatt.

Sitter nå med lillebror på fanget forresten, og er så utrolig glad i han. Er så klart glad i alle søsknene mine. Jeg må nok ha verdens beste søsken! Så det skal jeg tenke på og sette pris på nå i julen, for selv om jeg har mistet datteren min, og alt virker mørkt, så er det jo noe positivt i livet. Selvfølgelig er det jo det! Jeg kan smile og le litt, men Linnea er alltid i bakhodet nå om dagen.

Men jeg skal iallefall forsøke å gjøre det beste ut av dette. Det er jul, og jeg har familien min her, selv om det mangler ett medlem som skulle vært her for første gang i år, og feiret sin første jul.

Tenker mye på den lille engelen min, og opplever om og om igjen i mitt aller innerste,
hvordan det var å røre ved henne,  stryke henne på kinnet og over håret. Opplever om og om igjen kulden hennes mot fingertuppene mine. Jeg husker så godt følelsen av hvordan det var. Det er ingen følelse jeg klarer å huske så godt som disse. Følelsen av første gang jeg rørte henne, varmen hun bar i en kort stund, at hun var våt og klissete, og huden som nesten fulgte med fingrene mine da jeg tok på henne.

Dagen etter var hun forandret. Fuktigheten var noe fordampet, og huden virket ikke like skjør. Da virket den ganske normal, men hun hadde blitt veldig rød akkurat på brystet, der hun hadde tynn hud. Bortsett fra det, så hun ut som en helt vanlig baby. Og da vi hadde fått klærne på henne, så det ut som om hun sov bare. Jeg har både synet og følelsene i friskt minne, og de skal jeg gjemme dypt inne i hjertet mitt.

Vil fortelle om noen litt komiske hendelser i dag, for å vise at jeg kan le og glede meg over andre også.

Da jeg stod opp, gikk jeg inn til brødrene mine på rommet deres, og ser at den eldste på 10 år har fått hjertelys i vinduet. "Å ja, du har fått hjertelys," sier jeg. Og her er svaret jeg får, en smule panisk: "Ja, men jeg e'kke homo!" Da måtte jeg bare le.

Etterpå sitter han og tegner, han har forresten blitt ganske flink. Det var en tegning av en gangster eller noe i den retning. Mamma kommenterte at det lignet på tegningen onkelen min brukte å tegne av prinsesser med skjegg og sneip i munnen før i tiden. Han brukte å erte oss med disse tegningene da vi var små, "sånn ser en prinsesse ut".
Broren min fant altså på å tegne en krone på hodet til denne gangsteren, og en sneip - men sneipen var ikke i munnen, den stod på ett eget stativ! Og ved siden av hadde han tegnet ett flygende gebiss. Så ga han meg tegningen og sa: "Han er prinsesse, også er han homo!" Latter igjen.

Så som sagt skal jeg forsøke, og jeg ønsker en god jul til dere alle ved å dele denne sangen (som jeg stjal på bloggen til Plomma). Føler jeg hermer litt, men syntes den var så fin. Måtte alle få en så bra jul som mulig, uansett livssituasjon. Det er nemlig ikke alle som har det bra i julen...

Og savnede lille Linnea Aurora... God jul til deg, min engel! Håper du har det bra. Jeg har laget et julebord til deg her hos bestemoren din. Vi tenker på deg, alle sammen. Og pappa og jeg aller mest. Vi elsker deg, jenta vår! 

Sarah McLachlan - Wintersong


The lake is frozen over
the trees are white with snow
And all around
reminders of you
are everywhere I go

It's late and morning's in no hurry
but sleep won't set me free
I lie awake and try to recall
how your body felt beside me
when silence gets too hard to handle
and the night too long

And this is how I see you
in the snow on Christmas morning
Love and happiness surround you
as you throw your arms up to the sky
I keep this moment by and by

Oh I miss you now, my love
Merry Christmas, merry Christmas,
merry Christmas, my love

Sense of joy fills the air
and I daydream and I stare
up at the tree and I see
your star up there

And this is how I see you
in the snow on Christmas morning
Love and happiness surround you
as you throw your arms up to the sky
I keep this moment by and by




2 kommentarer: