onsdag 9. mars 2011

Skisse til gravstein... Nedsnødd gravplass...

Nå har jeg endelig summet meg til å tegne en kullstiftskisse av gravsteinen vi har tenkt ut. Jeg håper bare det lar seg gjøre, uten at det blir for dyrt..

Her er ett bilde av skissen:

Det grønne på toppen skal symbolisere nordlys, og utskjæringen i høyre hjørne blomsten linnea borealis. Blomsten skal være lilla. Nederst i venstre hjørne; avtrykk av hendene og føttene til Linnea. Gravsteinen ser halvveis ut som ett hjerte.

Vi skal også ha med ett vers om nordlys og blomster som vinker til oss, men har ikke helt bestemt hvordan verset skal være enda. Det originale verset virker litt langt.

Sendte en e-post nettopp til IMI begravelsesbyrå, og ba de om å sette opp ett møte slik at vi kan snakke om gravstein. Håper vi får det slik vi ønsker. Jeg har noen andre ideer også, men i første omgang
tenker vi at den skal se slik ut som på tegningen. Er redd for at det kan overgå budsjettet... Men jeg har jo overhodet ikke peiling. Det kan bli svindyrt eller råbillig liksom... Håper selvfølgelig på det siste.

Hva synes dere om skissen?

Så over til gårsdagen.
Jeg var flink og postet bildet jeg har solgt, og sendte inn skattekortet mitt til de som skal betale en film jeg laget, så nå blir det forhåpentlig snart litt egentjente penger på meg :)
Jeg var også hos legen for å snakke om arbeidsavklaringspenger, og fikk beskjed om at jeg kanskje var for ung til å falle innenfor den ytelsen fra NAV. Også oppmuntret hun meg til å prøve å finne meg arbeid gjennom NAV og / eller begynne med studier selv om jeg kanskje skulle bli gravid igjen. Jeg får vel ringe NAV i morgen og avtale ett møte, og søke på kunstakademiet i Tromsø igjen, hvis ikke fristen har gått ut for denne gang. Tror ikke den går ut før 15. april?

Snakket også med en dame i kunstskolen her om dagen, som leder ett ekspressivt malekurs (drop in-prinsipp, 4 timer hver onsdag, 400 kr per gang). Skal kanskje forsøke å gå dit 30. mars, men fikk høre at det var spreke damer i alderen 30 til 70 år som kom dit, jeg er jo 21 snart, men det går vel an, hehe :)

I går dro Kai Håvard og jeg til graven for å tenne lys, men fikk litt av ett syn da vi kom dit...
Hele gravplassen var fullstendig nedsnødd! Ikke en eneste gravlykt som stakk opp av snøen en gang! Siden det har tint og snødd om hverandre i det siste, trodde jeg ikke at det skulle være så tettsnødd på gravplassen, det hadde snødd ganske godt tidligere, men trodde ikke det skulle snø såå mye... Vi så ingen vits i å vasse til over knærne i snø, vi hadde ikke tatt med spade selv om jeg vurderte det - jeg skulle tross alt gå rundt i byen først, så kunne bli litt tungvint å bære på en spade...

Vi fikk altså ikke tent lys i går. Skulle ønske det var ansatt noen til å vedlikeholde gravplassen om vinteren, men det ville så klart vært ett krevende arbeid, og de prioriterer vel ikke at folk ønsker å tenne lys om vinteren. Det var en mann der da vi kom, han hadde funnet fram til graven og gravd vekk snøen rundt, men det var også den eneste plassen som var gravd. (Tror graven lå rett ved Linnea sin, men er ikke sikker.) Ingen andre hadde orket, ingen andre hadde tent lys. Håper det tiner snart... Gleder meg til sommeren, når vi kan pynte, og til gravsteinen har kommet på plass. Det skal bli så bra!

Nå kom min elskede Kai Håvard med en "Very Special" fra Peppes Pizza, og en stor Cola fra Narvesen, så nå skal vi kose oss med pizza og premieren av "Total Blackout" og "Bingobanden" på TV Norge :):)

8 kommentarer:

  1. Den gravstenen kommer til å bli såååå fin! :D
    men kan de ha farger og avtrykk av hendene på gravstenen uten at det blir veldig dyrt? :/

    Og det siste hørtes veldig koselig ut :) dere får kose dere ! :) glad i deg, Connie <3

    SvarSlett
  2. Det er vanlig med en utskjæring eller to, og vi fikk beskjed om at det ikke trengte å bli så dyrt, det jeg er mest skeptisk til, er det med nordlyset. Også er jeg ikke sikker på om alt skal være grønt der, eller om det bare burde være noen utskjærte striper i grønt... Finner vel ut av dette når vi er på møte med IMI.

    Vi koser oss vi :):)
    Kos deg du og! Eller dere og, blir det vel kanskje :)
    Glad i deg og , Lynnemor <3

    SvarSlett
  3. Steinen blir kjempefin! <3
    Fint med et personlig preg på den, og eg håpe at den ikke blir for dyr for dokker. Det koste jo en del me gravstein i utgangspunktet...

    Håpe du finn ut om skole/jobb-greier, og det malekurset kan kanskje ikke være så dumt, sjøl om de som går dit e en del eldre :)

    Gla i deg! Klem <3

    SvarSlett
  4. Mange tusen takk, Sara! :)
    Fikk ett forslag om pengerulling blant familie og venner, så håper det vil hjelpe dersom det blir nødvendig :)

    Tenkte også det. Man kommer da godt overens med folk over 30 liksom :)

    Glad i deg og! Klem <3

    SvarSlett
  5. Synes også steinen blir kjempefin! :D Enig med Sara i at det er fint med et personlig preg. <3

    SvarSlett
  6. Nettopp det jeg vil også, Viveka :)
    Tusen takk <3

    SvarSlett
  7. Det e ikke så dumt me pengerulling, og som dem sir; mange bekker små.... :)

    Ja, det e ingen problem, i tillegg så e du jo moden og reflektert, så du har nok evne til å innstille deg de du snakke me også :) Finns jo mange 30årige fjortisser, så alder e jo strengt tatt bare et tall :)

    Klem <3

    SvarSlett
  8. Ja, ikke sant ;)

    Tusen takk, Sara ;)
    Tror jeg foretrekker de ungdommelige 30-åringene jeg da, framfor å måtte oppføre meg som en 30-åring :P
    Hehe.

    SvarSlett