torsdag 7. juli 2011

Mindre blogging

Først vil jeg bare gratulere min kjære venninne Ingvild-Sofie med 22-års dagen, masse til lykke med dagen, vennen min

Så over til det innlegget egentlig handler om...

Jeg kommer til å blogge mindre fremover, for jeg skjønner jo at folk tror jeg sørger hele tiden, og at de tror jeg drar sorgen med meg inn i absolutt alt (noe jeg ikke gjør). Selv om jeg har skrevet flere ganger at bloggen er en arena for sorg, og ikke noe annet, så tror de det, og da føler jeg ikke at denne bloggen har noe hensikt. Den føles helt misforstått - den handler ikke om å sørge hele tiden, men om å formidle et budskap om sorg. Den handler om hvor hardt et slag det er i magen å miste et barn, om jeg kan si det på den måten. Ja, jeg er bevisst på at barnet lå i magen, og det gjør bare uttrykksmåten enda bedre. Vet ikke om jeg orker å blogge noe særlig mer, faktisk. Så misforstått føler jeg at bloggingen min er blitt.


Jeg vil bare si at jeg sørger ikke hele tiden, og med en gang noen hentyder at jeg gjør det, eller sier noe fornærmende som får meg til å trekke meg tilbake og gjemme meg bort, så kommer sorgen mye sterkere fram, nettopp fordi jeg føler at folk tar datteren min for gitt - det er som om folk tenker; "hun fikk jo ikke noe liv, du kjente henne ikke, hun var jo bare et foster, du burde være lenger nå, det er ikke verd å snakke om eller tenke på". Dette tar jeg faktisk veldig fornærmende og innover meg. Jeg blir fornærmet på min datters vegne - hun var et menneske - og jeg føler på en måte at hun fortsatt er der ute og hører alt folk tenker og sier, selv om hun bare levde innenfor livmoren min. Hun var ikke bare et foster, men et menneske. Hun var håp og drømmer. Framtidshåp som ble knust, tro som ble ødelagt. Hun var en hel del, og betyr enda en masse for framtiden. Vil jeg kunne bli gravid igjen? Er jeg i stand til å bære fram et barn? Og om barnet overlever graviditet og fødsel og de første leveår, vil det likevel dø i en ulykke? Eller vil det kanskje plutselig bli alvorlig sykt, må jeg se barnet mitt visne hen og dø?

Selv om jeg snakker om Linnea Aurora i blant, så betyr det ikke at jeg snakker om henne med vonde tanker. Jeg bar henne faktisk i magen min, hun er min nydelige datter. Jeg må ha rett til å snakke om henne, for hun er en stor del av livet mitt, både på vondt og godt (ja, nettopp - vondt OG godt).

I går følte jeg meg så misforstått, at det endte med at jeg dro til graven og bare satt der i over en time, ryddet littegrann og plukket blomster som jeg satte i en vase der. Når jeg måtte til graven til datra mi for å slappe av og få ro med mine egne tanker, så sier det jo litt.

(Nå klarte jeg nettopp å skrive "Elsker deg" fordi kjæresten min satte seg ved siden av meg i sofaen..)

Nå ser det slik ut på graven:



Jeg synes graven virker overfylt, men det er nok bare nå til å begynne med, siden sorgen er så fersk. Det første sørgeåret har jo ikke gått enda.

Jeg måtte legge stein rundt den lykten som står på bakken, for de siste par gangene har den rullet nedover og blitt liggende lenger ned på gravlunden. Det vil vi jo ikke ha noe av. Blomsten vi plantet i mai, har dessuten vokst seg kjempestor! Først var jeg redd den ikke skulle klare seg, for den så liksom så vissen ut, men nå er jeg redd den skal vokse seg større enn korset. Det er nemlig ikke lov å ha planter som er høyere enn gravminnet... Linnea gir virkelig mye liv og næring til blomsten. Hun ville nok blitt en aktiv krabat, som var tidlig ute med alt. Tenk at hun var død da jeg så henne for første gang, hun skulle jo være i live! Skrike, gurgle... Smatte på puppen.. Gulpe.

Vel, slik så blomsten ut opprinnelig, så er det bare å sammenligne (dette bildet er fra første gang vi pyntet på graven - det er blitt en del pynt siden):

Det er så rart.. Jeg vet ikke om jeg skal ta det som et tegn. Kjæresten sa til meg: "Hvis du vil at det skal være et tegn, så er det et tegn."

De siste gangene jeg har vært ved graven og satt meg ned og begynt å synge, så har det plutselig fløyet en liten hvit sommerfugl (eller er det nattsvermer?) tvers over høyresiden av korset, like foran ansiktet mitt og på skrå nedover kirkegården. Svermerne har flydd over korset og i samme retning hver gang, og de har dukket opp kun de gangene jeg har satt meg ned for å synge. Jeg så ikke en eneste nattsvermer før jeg begynte å synge. Det var bare denne enslige svermeren. Jeg følte det nesten som om det var Linnea som ville hilse på. Det er nok sikkert bare ønsketenkning, men fint allikevel.

Jeg kan faktisk like tanken på at Linnea valgte seg nattsvermere framfor sommerfugler, fordi Linnea Aurora er et "nattens barn" - hun ble født i den kalde vinterkvelden i nord da nordlyset kan ha danset på himmelen. Det er jo helt logisk at det skal være nattsvermere.

Sommerfugler - eller nå nattsvermere - har på en måte blitt symbolsk for meg i henhold til Linnea - første gang vi pyntet der, pyntet vi med sommerfugler.

Senere, da jeg var der med ei venninne og ryddet og pyntet graven, så det slik ut:





Jeg sa til venninnen min:
"Er det ikke litt teit at sommerfuglene flyr bort fra graven? Det ser jo ut som om de rømmer, og det kan umulig være positivt."

Men da svarte hun:
"Nei, ser du ikke, de flyr ut av graven hennes. Det er Linnea som sender oss sommerfugler."

Så etter det, når disse svermerne har kommet flyvende over høyresiden av korset, ingensteds fra, når jeg synger, så ser jeg for meg at de kommer flyvende ut av graven. At det er Linnea som sender meg et tegn på at hun vet at jeg er der. Det er fint å tenke slik.

Linnea Aurora, mamma elsker deg, skulle ønske du kunne være her hos oss

6 kommentarer:

  1. MI meining e at du skal fortsette å blogge, omså hyppigere! Evt. fortsette å skrive, men stenge for kommentara. Eller kanskje (om det går an?) ha bloggen låst, sånn at bare spesielt interesserte kan lese det du skriv?

    Trur mange ikke tenke på at om Linnea Aurora hadde blitt født FØR du kjente den dumpe følelsen i magen, hadde ho kanskje levd i dag. Barn som e født etter 25. svangerskapsuke har en stor sjanse til å overleve, og det e det kanskje ikke alle som forstår? Riktignok kan barn som e født for tidlig få sykdomma, få seinvirkninge i form av hjerte-/hjerne-/lungeproblema og andre ting, men ho hadde kanskje vært i live.

    Når det e sagt, så blir eg sint på dem som meine at "du burde vært lenger i sorgprosessen din". Det e faktisk bare noen uke sia det gikk opp for MEG, som bare har stått på sidelinja, at "åh, eg har ikke tenkt så mye på det som skjedde de siste dagan". For inntil den dagen har eg kvær eneste dag tenkt på et-eller-anna som har me Linnea eller deg Connie (og Kai) og gjøre, både med gode og vonde tanka. Eg, som ikke så mye som fikk kjenne spark fra Linnea mens ho va i magen din, blei så knytta til ho som skulle bli mi jente si venninne, som eg skulle gi gave til da ho blei født, som eg skulle tipse deg om ka slags babygrøt vi like best, om tannpuss, soving og spising. Det va en kjempeprosess som eg også måtte igjenna, sjøl om eg ikke engang bodde i samme by som dokker. Veit ikke om du skjønne kor eg vil hen, men det eg prøve å si e at eg ikke kunne tenke meg at du, som faktisk blei kjent me den lille mens ho va i magen din, som e mammaen til vidunderet som fikk et så altfor kort liv, som fikk holde den livløse lille kroppen og virkelig se kor nydelig ho va, skal være kommet lengre i sorgprosessen enn det du e. For som du sjøl sir, det kan ta to år før intensiteten i sorgen begynner å avta. No har det ikke gått 8 måneder enda.

    Eg trur det e bra, og viktig for deg at du skriv, både me gode og vonde tanka om Linnea og sorgen din. Når du kjenne at du må skrive, må du bare gjøre det, sjøl om det e tredje blogginnlegget ditt den dagen. Ingen skal komme å verken si, eller tenke at det e feil!

    Eg e gla i deg, Connie! Ønske deg alt godt <3
    Klem <3

    SvarSlett
  2. Tusen, tusen takk, Sara <3
    Jeg vet ikke hva jeg skal si egentlig.. Jeg setter utrolig stor pris på ordene dine!

    Det handler liksom ikke bare om innleggene på bloggen, men det faktum at jeg kan snakke om Linnea muntlig også.. Folk tror visst at jeg snakker om det med vonde tanker hver gang jeg nevner henne. Jeg skjønner godt hvorfor emnet blir tabu til slutt, man får jo ikke lov til å snakke om det før folk snur ryggen til deg og ikke takler deg som person. Ja, har opplevd det, og det er flere som skriver inne på Englesiden at folk de trodde var venner, trekker seg unna når de synes en har sørget lenge nok - det kan jo hende de har nok med sine egne problemer, men i mitt tilfelle, så fikk jeg inntrykk av at det handler mer om at jeg snakker muntlig om Linnea, og at de syns jeg tenker for mye på henne. Og dessuten så snakker jeg som sagt om henne med gode tanker - ellers nevner jeg henne ikke muntlig, hvis det er med vonde tanker. I så fall må det være at jeg opplever noe som gir meg et utbrudd av dyp sorg, noe som stort sett ikke skjer blant folk. Huff, vet ikke om jeg klarte å forklare det.

    Og jeg som ikke visste hva jeg skulle si, her kommer en hel ordflom...

    I alle fall, vet ikke hvordan jeg sperrer bloggen for enkelte lesere. Kunne sperre mot kommentarer, men jeg føler ikke at det gjør noen forskjell. Da kontakter de meg jo bare på facebook eller noe. Det går greit hvis det er for å vise omsorg og støtte, men man trenger ikke stille spørsmål ved sorgen min, eller komme med bekymringsfulle kommentarer - det er ikke nødvendig, for jeg klarer meg - det gjør jeg alltid.

    Igjen, takk for all omsorg og gode ord <3
    Du er virkelig et fantastisk menneske, Sara.
    Veldig glad i deg, skulle ønske du bodde nærmere <3

    SvarSlett
  3. Eg skjønne ka du meine, og eg skjønne liksom ikke koffer du ikke skal få snakke om din egen datter. Eg la merke til at du ikke nevnte ho me navn i det heile tatt sist vi traff kværandre, e det på grunn av det her? Eg vil ikke at du skal "tilpasse deg" når du e ilag me meg ihvertfall, hvis du skjønne ka eg meine.
    Men det e klart, eg har sjøl venna som trakk seg unna da eg blei mamma, fordi dem trudde/meinte det blei mye babysnakk i perioda. Men sånne folk e dem eg ikke regne som mine venna i dag. Hvis folk ikke kan akseptere heile deg, også Linnea, som e en del av deg, så kan dem bare ha det så godt. Utrulig kor selvsentrert folk e! Og verst av alt, så kommer dem me problema som i din verden kan være bagatella i forhold til alt du har opplevd, som du hjelpe til me så godt du kan, også føle dem ubehag når du skal snakke om sorgen din. Eg blir frustrert!!

    "Men venner som blir når andre går, som gir deg sin støtte, som tror og forstår - det er venner du skal ta vare på" -Sunniva (i Kaptein Sabeltann).
    Syns det va et sitat som passa bra her.. :P

    Eg veit om en blogg der ho som har den må invitere folk for at dem skal kunne lese. Ane lite om blogging sia eg aldri har blogga sjøl, så eg veit heller ikke kordan man gjør det :/

    Eg skulle også ønske at eg bodde nærmere <3 Du e et fantastisk menneske, heile du! Klem <3

    SvarSlett
  4. Connie.....for en nydeli og ærlig blogg du har, æ blei så rørt, selv om æ ikke har opplevd den sorgen å miste et barn, kan æ tenke mæ kordan det e sidn æ har en sønn.. Det e det vondeste man kan oppleve, uten tvil.

    Du skal ikke bry dæ om ka andre skriv og sir, husk at du blogge for din egen del også, for å sette ord på det som har skjedd e endel av bearbeidelsen, det har ingen nåkka me, og du må bruke akkurat kor lang tid du treng.
    Æ ser ikke på det som du dreg me dæ sorgen overalt, ikke i det hele tatt. Æ les om dæ- som har fådd skikkeli kjenne på livet, og som oftest vet ikke folk ka det e snakkog ka sorg e. Mange e snar å dømme, spesielt hvis dem ikke har opplevd det sjøl.
    Trur det e mange som finn trøst og gode ord av det du skriv Connie.

    Om du vil ha en blogg og skrive om barnet ditt, e din sak, og selv om det e på nett og andre kan lese det, e det helt opp tell dæ, og samme som malinga - hvis det gir Dæ nåkka, så ska du aldri stoppe me det <3

    Takk for sist forresten :)

    Klem fra Susann /Susi

    SvarSlett
  5. Sara:
    Tusen takk, du har helt rett <3
    Det er ord jeg skal huske på og gjemme godt i mitt hjerte. Har selv tenkt på dette med venner tidligere - at de som ikke er i livet ditt i dag, er ikke ment å være det heller. Er bare ikke så lett å huske på det bestandig.
    Den sangen fra Kaptein Sabeltann er jo bare nydelig , blir så glad av den :)

    Jeg var forresten ikke bevisst på at jeg ikke nevnte Linnea med navn sist gang vi møttes, så ikke bekymre deg for det :)

    Susi:
    Tusen tusen takk! Det varmer dypt. <3

    Jeg tenkte på dette da jeg var innom din blogg og facebookprofil; Du virker som den kunstneriske og humoristiske moren som jeg ønsker at jeg kunne blitt for mitt barn. Det som har hendt meg, kommer til å endre litt på det, har skrevet tidligere et sted at jeg kommer til å bli en hysterisk hønemor istedet.. Men så lenge jeg blir en god mor... :)

    Jeg merket at etter at dette hendte meg, så har behovet for å gi uttrykk for mine følelser gjennom kunst og skriving, blitt enda større. Jeg merker at det er dette jeg ønsker å holde på med, og bli enda bedre på. Det har liksom blitt veldig viktig for meg.

    SvarSlett
  6. Og forresten, takk for sist ja :)
    Klem

    SvarSlett