tirsdag 19. juli 2011

Er jeg kaotisk?

Før følte jeg meg som en ryddig og normal person, som hadde orden på livet.
Følte meg egentlig godt likt, og ellers brydde jeg meg ikke så mye om hva andre syntes - om fordommer og slikt. Jeg bare lo av det.

Nå er jeg konstant redd for å bli mistolket, mislikt; oppfattet som kaotisk, nevrotisk,
angstfylt, negativ. Kaotisk på den måten at jeg er redd folk misoppfatter tankegangen min, redd jeg motsier meg selv her på bloggen. For jeg har faktisk en oppfattelse av verden basert på mitt liv, og grunnen til at tankene mine kan virke kaotiske av og til, er fordi jeg har så mange tanker å sortere ut, og på denne måten blir det en del gjentakelser og tolkninger av ting i forskjellige retninger - men jeg har likevel et syn på livet.

Jeg føler også at folk trekker seg unna meg på grunn av det jeg har vært gjennom. Kanskje har jeg blitt for alvorlig, humoren min har blitt for dyp. Smilene mine har blitt for ekte.

Jeg er overhodet ikke noen av disse tingene jeg beskrev i sted - altså kaotisk, nevrotisk, angstfylt og negativ. Hver gang noen hentyder det, faller jeg rett ned i kjelleren.

Jeg er faktisk en ganske glad person når jeg er med andre. Når jeg kommer med noe som for meg er en kommentar, en flyktig tanke, helt uskyldig ment, får jeg inntrykk av at andre oppfatter det som en negativ holdning. Det kan være en så enkel kommentar som: "Hjemme er det mye enklere å krysse veien, for der blir det grønn mann overalt med en gang, og det er bare å trykke på en knapp". Ofte sier jeg slike ting i mangel på bedre å si, fordi jeg føler at situasjonen ikke passer seg til å snakke om dypere ting.

Men med en gang denne følelsen av misoppfattelse oppstår hos meg, følelsen av å bli oppfattet negativ, trekker jeg meg tilbake og gjemmer meg en stund, som en kreps i sitt skall. Det er jo slik Krepsen er, nemlig mitt stjernetegn. Når folk sier at jeg er negativ, føler jeg meg mislikt - jeg er faktisk veldig nærtagende når det kommer til dette. For personlig føler jeg meg ikke som en negativ person, med mindre alt går til h**** en dag (med det mener jeg vennepar som slår opp, tragedier, følelsen av svik, løftebryting osv). Jeg har faktisk evnen til å være veldig positivt innstilt.

Likevel har jeg dager der jeg sliter veldig, men på dager som disse, da viser jeg meg ikke blant folk - ikke i det hele tatt. Så dersom du møter på meg utendørs, kan du jo egentlig bare anta at jeg har en god dag, i alle fall hvis jeg er kontaktsøkende, hvis jeg smiler, hvis jeg snakker og ler. Ja, da har jeg faktisk en veldig god dag!

7 kommentarer:

  1. Kjære deg.

    Vet ikke hvordan jeg forvillet meg inn på denne bloggen, men den er noe av det som har gjort sterkest inntrykk på meg, noen sinne.
    Jeg sitter her og gråter og gråter. Snørr renner. Tårer. Jeg er sint. Lei meg. Forbannet. Trist. Tårene slutter ikke å renne!
    Hvorfor finnes ikke Linnea Aurora her? Et så vakkert, uendelig vakkert barn... med en så uendelig vakker mor og far.. hvorfor får dere ikke ha henne hos dere? verden er urettferdig.
    Jeg skammer meg, som har egne barn, som jeg kan kjefte på, eller være grinete over. Jeg er dum. Burde aldri gjøre det. Tankeløst.

    Du skriver så bra. Jeg synes du skulle skrive en bok om henne. om deg. dere. Du skriver så sinnsykt bra!

    Bildene av henne er vakre. Jeg ser at du ikke er fornøyd med begravelsen, men man vil aldri bli helt fornøyd med alt. Jeg ville gjort de samme ting som deg.
    Kjolen hennes var fin. Hun var vakker, uansett hva hun hadde på seg.
    Du angret på du ikke fikk gitt henne det siste kyss. men det siste kyss fikk du gitt henne. bare litt tidligere. Du skulle gitt henne det senere, men når er ting for sent? Dumme begravelsesmenneskene som ikke hadde vett til å holde seg unna da du formet om sokken og skulle gitt henne et nytt farvel. men du gav henne et farvel, kjære. Du hadde gitt henne et verdig farvell. Du var heldig som fikk en liten ekstra titt ved sokkeformingen. Forsøk å se slik på det.

    Huff... Mine ord blir nok tafatte og tåpelige. Du gjorde ekstremt sterkt inntrykk på meg. har aldri lest vakrere ord enn dine. Aldri sett vakrere jente. Aldri grått slik før...

    Linnea Aurora er en heldig, vakker engel, som har så flott og kjærlig mamma som deg. Hun kunne ikke hatt en bedre mamma. Du har gjort mye mer for henne enn hva jeg ville kommet på å gjøre om jeg var der.

    Stor klem, Silje.

    SvarSlett
  2. Silje: Tusen, tusen, tusen takk...! Det der må være den absolutt fineste kommentaren fra en vilt fremmed på bloggen min noensinne! Jeg er målløs... Jeg kommer aldri til å glemme denne vakre kommentaren. Kanskje jeg skriver bok en dag, har tenkt en del på det faktisk, men den boken skal så klart bli litt mindre rotete enn denne bloggen. Føler bloggen er litt uoversiktlig - men sånn blir det jo med Internett.
    Du skal så klart kjefte litt på barna dine - men ikke ta de for hardt. Bare nok til at det lærer :) Det er jo tross alt de første leveårene/oppdragelsen som former oss som mennesker. Jeg er sikker på at du er en veldig, veldig god mamma :):)

    Klem fra meg!

    SvarSlett
  3. Ps, Silje! Du fikk meg faktisk til å føle meg litt bedre angående begravelsen, tusen takk! Skal ha minnestund for å få noen gode følelser opplevelsen, om du skjønner. Ser fram til det! Håper det går som planlagt.

    SvarSlett
  4. Godt å høre at du ble glad for kommentaren min.
    Synes begravelsen du stelte i stand var fin. Jeg hadde ikke klart å gjort noe annerledes selv. Dette er jo ikke ting man er forberedt på, eller kan. Det er jo ikke slik ting skal være. Så jeg håper så inderlig du ikke skal føle det leit vdr den. Du gjorde mye mer enn mange, mange ville gjort! Hun hadde flotte klær du hadde kledd henne i, hun hadde strikk rundt hånden du hadde likedan (selv om du mistet den.. håper du finner den en dag..), de fine sokkene... Alle babyer kan se litt uformbare i nye klær. Babyer er jo så bitte små :) Synes det du gjorde var perfekt som det var. Så perfekt som det kan få blitt i en slik sammenheng. Det vil kanskje aldri bli perfekt i slike sammenhenger... Det trenger ikke være det. Det er kjærligheten din til henne som er viktigst, og den trer veldig godt fram, både i dine ord og handlinger.

    Jeg er sikker på at du ville kunne skrevet en perfekt bok. Og at den vil kunne hjelpe mange i samme situasjon. Og røre mange. Herregud som de ordene dine rørte meg. Gråt og gråt i går. Måtte skjule det så ikke mannen min skulle begynne å spørre. Tenkte på deg i natt før jeg sovnet. I dag. Er jo så meningsløst når slikt skal skje. Det rimer ikke i det hele tatt.
    Og så blir jeg så imponert og så rørt av mennesker som er så til stede for sine små, selv om de ikke lever. Er nok ikke alle som gjør det.
    Før ville mange tiet det ihjel.
    Men man skal jo ikke tie ihjel barnet sitt. Selv englebarn er jo ønskede døtre og sønner. Linnea Aurora har jo gjort stort inntrykk på dere alle, selv om hun ikke fikk leve utenfor magen. For en vakker prinsesse du har, hun er virkelig det.

    Klem, Silje.

    SvarSlett
  5. Tusen, tusen takk, Silje. Det betyr så mye for meg, det du skriver. Når det gjelder dette med å være tilstede for sine små selv om de ikke lever, så er nok de fleste det på sin måte, de bare viser det ikke offentlig. Finnes for eksempel lukkede forumer for oss som er engleforeldre. Og om man ikke er medlem der, så er sorgen stor allikevel. Det er bare ikke alle som føler for eller liker å vise den fram så mye. For min del er hendelsen så meningsløs i seg selv, at jeg føler jeg må gjøre noe for å gi den en slags mening. Bloggen min viderefører et budskap. Det samme gjør kunsten, og jeg bruker denne hendelsen som inspirasjon til å utvikle meg på det kunstneriske plan. Linnea Aurora's minne må leve videre, på alle måter jeg kan få det til å gjøre det. Kan hun ikke være her fysisk, så skal iallfall minnet hennes være det. Jeg som hennes mamma, er blant de få som kan få hennes navn til å bli husket.

    Klem

    SvarSlett
  6. Jeg skulle jo tross alt tilbrakt minst 18 år med å oppdra barnet mitt, hvorfor skal jeg ikke kunne skrive om henne, snakke om henne, stelle graven hennes hver dag, lage ting til henne, male i hennes ære?

    SvarSlett