fredag 8. april 2011

Gravsteinskisser fra fabrikken + blenderversjon av Kai Håvard!

På onsdag var vi i møtet med IMI begravelsesbyrå og fikk se skissene til gravstein fra fabrikken. De var kjempefine! De hadde laget en skisse uten, og to med lykt.

Personlig har jeg kun den skissen som jobbes videre på (fikk på e-post) og den er uten lykt. Fant ut at hvis vi skal ha lykt, så kan det ordnes siden, for det mest praktiske var å sette en lykt foran gravstenen. Det var også ett eksempel der gravlykta stod på en "utstikker" fra gravsteinens venstre side (var for øvrig gravering av hånd og fotavtrykk på denne utstikkeren), det var veldig fint, men det ville først og fremst bli skjørt (med fare for å knekke), og for det andre dyrere. Så vi gikk altså for stenen uten lykt. 


På siden her, ser dere den originale skissen, men den var uten farger på nordlyset, fordi de mente at fargen kunne falme veldig lett. Nordlyset blir for øvrig oppbygd i trappetrinn.

Vi fant så ut at vi heller vil sandblåse farge inn i trappetrinnene. Jeg er litt usikker på hvordan dette vil bli. Er redd det vil se veldig "tegnefilm"aktig ut, men er sikkert bare skissene som gjør det. Vi fikk nemlig nye skisser med farge, her er de:



Jeg likte best 4 lag med farger, trinnene skal jo faktisk symbolisere nordlys, og nordlyset er jo ikke grått... Personlig syntes jeg det ble litt for blått her, det burde være mer grønt, og fargene burde også ligge etter skala, noe de ikke gjør her. Så jeg bestemte meg for å redigere inn fargene selv, hentet fargekoder fra noen nordlysbilder jeg fant på Internett. Kai og jeg plukket ut de tankene kretset mest om, så her er konkurrentene jeg har sendt til IMI nå:




Den grønne ligner jo mest på det jeg så for meg i tankene, men er mer liv i den med den turkise stripen. Den siste er vi redd vil bli litt for mørk, og at nordlyspreget forsvinner litt. Tankene mine krangler veldig om hva som blir best. Hva synes dere? Konstruktiv kritikk takk :)

Ellers kan jeg jo bare legge ut de andre som ble uaktuelle, men som var interessante, her er de:







Det må jo også nevnes at jeg ble veldig, veldig fornøyd med blomsten "linnea borealis". Er fortsatt litt usikker på plasseringen av hånd og fotavtrykk, synes det ble litt rart, hva synes dere? Burde de være på midten, under teksten? Kan jo lage en skisse av dette også.

Ok, jeg lagde 3 skisser. Fant ut at hånd og fotavtrykkene kanskje kunne bli litt store..
Forsøkte å forminske de på skisse nr 2, men jeg vet jo ikke hvor store Linnea sine avtrykk blir i forhold til malen. Syns de så så store ut, men kanskje det bare er stenen som er mindre enn jeg tenker i forhold til avtrykkene. Er ikke så god på størrelsesforhold igrunn... Her kommer skissene:

Riktig størrelse på avtrykkene... Som jeg sa, litt stort...

Her er avtrykkene noe forminsket. Vet ikke hvor bra det ser ut? Følte det ble litt rart.

Vi snakket om å ha avtrykk av begge hender og føtter, så jeg bare prøvde meg fram her, men det ble vel iallfall rart? Er ikke så mange måter å gjøre det på uten at det blir rart vel...

Dette ble et langt innlegg med mange skisser. I morgen skal jeg til Finnsnes på UKM fylke, så nå er det vel på tide å sove. Skal bli en spennende helg i hvert fall. Gleder meg masse! Skulle ønske Kai Håvard min kunne være der og se bildet av hånda til jenta vår og diktene gjøre inntrykk  på folk, men det virker dessverre som det kan bli vanskelig. Skulle også ønske han kunne være der under "juryens time" også, for jeg kommer antakelig til å sitte med hjertet i halsen (som så mange andre). Blir en fin tur uansett da :-)
I år er jeg i det minste ikke hormonell, slik som i fjor... Da var det forresten ikke offisielt at jeg var gravid enda. Det er tanker som kommer til å surre, det er ikke til å unngå - "sist gang jeg var her, hadde jeg nettopp fått vite at jeg var gravid, jeg var skikkelig sliten og lei meg, gråt for ingenting, og sov når de andre var på rockekonsert, Linnea har vært her..."

Prisen på gravsteinen kom forresten på 14.800 kroner, så vidt jeg forstod (er usikker på om det var med eller uten lykt, lykta kosta 2800 nemlig). Dette var FØR fargene på nordlyset da, så blir nok litt dyrere nå. Det var igjen ca. 5000 av gravstønaden, så nå er det vel bare å sette i gang en pengerulling snart, ser det ut til. Hvis vi går ut fra 14.800 kr, så mangler vi hele 9800 kroner. Vi får selvfølgelig lov å ta det på avbetaling, UTEN renter. Det er iallfall bra!

Oi, nå sendte akkurat Kai Håvard noen foreløpig animerte bilder av gravsteinen (altså ikke ferdig) som han har laget! Han ville se resultatet fra alle vinkler (dette er som sagt bare bilder, ikke en film). Må bare vise dere det, han er så flink (klikk på bildene for å se større):



God natt, alle!
Snakkes vel etter Finnsnes. PC-en får antakelig en pause fram til søndag.

God natt, Linnea Aurora, mamma elsker deg


10 kommentarer:

  1. For det første: For en utrolig fin idè dere jobber med. Er ikke tvil at resultatet blir nydelig! En gravstein med farger tror jeg aldri at jeg har sett, faktisk.

    Det som slår meg når jeg ser din kjæres bilde; Nå vet jeg ikke hva slags blomster du vil ha der eller hvordan du vil arrangere dem, men avtrykkene blir veldig nærme bakken og blir kanskje litt skjult?

    SvarSlett
  2. Wæææ.. så masse bilder av det samme. Blir jo helt tullete av å se på det xD

    Men uansett, jeg ville si at skissa så skikkelig fint ut, og jeg tror gravsteinen blir fin uansett, om den er grå eller med farger.
    Men skal dere ha farger på den, så synes jeg det burde være både grønt og blått i den.

    Etter min smak, så ville jeg gått for nr 5 eller 8! :) (Nå telte jeg fra helt øverst, med den grå!) :P

    SvarSlett
  3. (Mente da de nederste forslagene, selvsagt)

    SvarSlett
  4. Åja, forresten, det hun over nevnte.. Jeg tror også at avtrykkene av hender og føtter burde være lengre opp så de ikke blir skjult!

    SvarSlett
  5. Det ser kjempefint ut Connie. Jeg likte spesielt den med lilla på =) og synes det passa fint med hånd og fot ved siden av teksta når det er en blomst på andre. Det ble en slags ramme liksom =)Klem Tante Nathalie

    SvarSlett
  6. Av de "konkurrentene" du har sendt tilbake til IMI, likte eg den i midten best. Den øverste e på en sterk andreplass, mens den siste syns eg blei for mørk.
    Når det kommer til avtrykkan, så lurte eg på om dokker har tenkt på (kanskje dokker har det, men så forkasta?) å ha f.eks. venstre hånd og høyre fot? Lurte på om det ble "bedre" sammensatt da?
    Uansett ka dokker bestemme dokker for, så blir det nok veldig bra! Eg ska besøke grava hennes når steinen e kommet på plass <3

    Det e forresten kjempebra at dokker kan få det på avbetaling UTEN renta! :)

    Håpe du får en flott helg på Finnsnes! Gla i deg, Connie. Klem <3

    SvarSlett
  7. Hei,

    Gunn har prøvd å få tak i dæ nu.
    Kanskje du burde ringe ho.
    Kjærlig hilsen Kai.

    SvarSlett
  8. Heisann, alle!

    Nå er jeg tilbake fra Finnsnes (hvor jeg forresten hadde det fantastisk fint, overraskende fint faktisk)!

    Så fine kommentarer. Tusen takk skal dere ha!
    Har ikke helt tenkt på hvilke hender og føtter vi skal bruke på stenen. Tenkte selv på at de nok ble for langt ned. Også blir det jo bedre balanse om de er plassert nederst til venstre :)

    Syns selv at mange av forslagene ble fine, men jeg vil helst ha noe som ikke blir for knæsj. Det skal helst se naturlig ut :)

    Lynn, jeg var faktisk veldig usikker mellom 5 og 8 selv, men fant ut at på nr. 5 så ble fargeskalaen mer riktig ;)

    SvarSlett
  9. Av konkurrentene likte jeg best nr 1 og 2. Kanskje nr 2 aller best. :P

    Blir kjempefin uansett, gleder meg til å se den ferdige stenen på grava. <3

    SvarSlett
  10. Jeg gleder meg også til det, Viveka <3

    SvarSlett