fredag 30. april 2010

Jeg er gravid!!

Skrevet: Søn. 4. april 2010 (påsken)

Babyverden, uke for uke: http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/

ÆÆÆH. DET ER PÅSKE, OG JEG ER GRAVID, det er påske, og jeg er gravid!!!
I påsken i fjor, møtte jeg Kai Håvard på bussen, og påsken i år, er jeg gravid. Jeg merket at menstruasjonen ikke kom, og jeg bruker å ha sånn omtrent annen hver uke av en eller annen rar grunn, så jeg testet meg da jeg var i sånn uke 5. Og gjett... I løpet av få sekunder, viste testen seg å være positiv!
Jeg hadde drømt det samme natta, at testen var positiv. Og jeg fikk sjokk da drømmen viste seg å være sann.
Jeg var hjemme hos Kai da jeg testet meg. Familien var bortreist på påskeferie.



I uken før jeg testet meg, var jeg dessuten kvalm og svimmel. Kai ga meg jern og vitaminer, og det var jo ikke så dumt. Nå må jeg skaffe meg folat når jeg kommer til byen (er i Storfjord) og ta fram til uke 12, i hvert fall.
Risikoen for spontanabort i denne perioden, er på 10,8%. Siden synker den til omkring 6%, og derretter gradvis ned til 0,2%. Mamma har aldri hatt noen spontanaborter, eller ekstremt langvarige fødsler, så jeg håper jeg har arvet henne.

Ja, jeg har bestemt meg for å beholde, men kommer ikke til å røpe dette for verden før den største risikoen for spontanabort er over. Gruer meg mest til å si det til pappa da.

Da jeg hadde testet meg, dro Kai og jeg på legevakta (fastlegen hadde stengt pga. påska), for å snakke med noen og få et utgangspunkt for å tenke. Jeg snakket også med min venninne Sara, som har fått en unge tidlig. Det har hjulpet meg mye å snakke med henne. Er glad jeg har henne.  Jeg har også fortalt om dette til mamma, Viveka, Lynn Helen og Karoline.

Har sittet og lest bloggen til ei jeg så vidt kjenner, Mari Bekke Sigvaldsen, som fikk unge i januar. Den handlet jo mye om graviditeten hennes, og hvordan fødselen var. Jeg hadde lyst til få ett inntrykk av tanker under graviditeten og sånt. Og jeg satt igjen med det inntrykket av at selve graviditeten er ikke så ille, men når magen begynner å bli tung, og du nærmer deg fødsel, går du bare og venter på å få det overstått. Også er det jo  mulighet for lystgass og epidural når du ligger på fødeleiet.

Det var så komisk hvordan familien til Kai fikk rede på ting. Tenk deg, 1. april...
Vel, på forhånd den 31. mars, hadde Kai fortalt sin halvsøster Nora på farsiden at jeg var gravid. Haha. Nora kom ikke til å si noe til noen, mente Kai. Og hun snakker ikke med Helle (Kai sin mor).Den 1. april sa jeg til Kai: "Hvis jeg hadde fortalt mamma i dag at jeg er gravid, hadde hun trodd det var en aprilsnarr." Og sa sa Kai: "Da er det vel trygt å si det til modern!"
Så Kai sendte faktisk melding til Helle: "Og forresten.. Connie er gravid."  Hun trodde jo så klart at det var en spøk, og fant ut at dette var jo en god aprilsspøk å sende Ketil, faren til Kai i Australia, som prøver å få unge selv. Ketil ringte da Nora og fikk bekreftet at jeg var gravid. Så måtte Kai forklare for faren at han hadde sendt det som en aprilspøk til Helle, men at det egentlig var sant likevel. Også måtte han også forklare Helle at det ikke hadde vært en aprilsspøk. Og hun sa faktisk forunderlig lite. Vi var redd hun skulle klikke. Eller, i hvert fall jeg. På 1. april hadde hun bare sagt "javel, lykke til" og "det er ditt valg, og jeg kan ikke gjøre noe uansett". Men hun trodde jo det var en spøk da, så hun spøkte vel tilbake.

Jeg har bestemt meg. Hvis alt går bra nå, skal Kai og jeg bli foreldre i november-desember.
Herregud, jeg er skikkelig spent...!
Men jeg ER som sagt obs på at det kan bli en spontanabort. Er vel lov å være spent for det...
Tenk... Jeg.. Mamma.
Det er nesten ikke til å tro!
Pappa ville ikke bli bestefar før han er 50, nå er han vel 43. Så derfor er jeg litt redd for å si det til han, men er ikke så nervøs for det nå som tidligere. Han vil akseptere det ganske fort når det først har skjedd.
Men det er jo noe positivt ved å bli foreldre i ung alder, er nok lettere å kommunisere med barnet når det komme i tenårene, da du er mye nærmere i alder.

Kommer til å opprette meg en egen graviditetsblogg jeg også, hvis det først går så langt.
Gleder meg..  ÆÆÆH... MAMMA MIA.. :-P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar